‘We gebruiken zo goed als elke recruitmenttool
die op de markt te vinden is’ 

In de serie Recruitment Tech Stack nemen we een kijkje in de keuken bij organisaties die tooling bij rekrutering inzetten. In deze aflevering nemen we een kijkje bij selectiebureau Talentus dat 21 kantoren heeft in Vlaanderen en Wallonië en zich specifiek focust op vaste indienstnames van bediendeprofielen. CEO Pieter Van Hemele vertelt ons in dit podcastinterview meer over welke recruitmenttools zij gebruiken.

One tool fits all bestaat niet meer

“In 2016 hadden wij bij Talentus nog één tool die alles deed, front en back office. In 2017 zijn we als bedrijf gaan kijken waar we naartoe willen en kwamen we tot de conclusie dat we niet langer afhankelijk wouden zijn van één leverancier. Hierbij hebben we ons hele proces van A tot Z herbekeken en onderzocht wat beter kon. We zijn dan overgestapt naar een aparte front en back office. Ondertussen gebruiken we zo goed als elke recruitmenttool die op de markt te vinden is. Ik ben erg blij dat we dat toen gedaan hebben, want als je ziet hoe de markt ondertussen geëvolueerd is lijkt het me een heel zure appel om daar nu aan te beginnen.”

“We hebben als standpunt dat we elke beschikbare recruitmenttool die er bestaat willen bekijken en testen.”

Samenwerking intern core team en medewerkers

“We hebben als standpunt dat we elke beschikbare recruitmenttool die er bestaat willen bekijken en testen. Ik neem deze verantwoordelijk op als CEO en we hebben ook nog 2 mensen die voltijds bezig zijn met het onderzoeken van tools, het zogenaamde interne core team. Er zijn veel leuke tools op de markt, maar voor ons is de killer question: ‘Wat brengt deze tool specifiek bij aan ons businessproces? Wat is hier de meerwaarde voor Talentus?’ Als het interne core team een GO geeft dan gaan we 2 testploegen opzetten: één in Vlaanderen en één in Wallonië. We doen dit omdat er toch wel een taal- en cultuurverschil zit tussen Vlaanderen en Wallonië en we willen de tool onafhankelijk daarvan testen. Als die test goed loopt en we merken dat onze medewerkers zelf ambassadeur worden van deze tool, dan pas gaan we de tool uitrollen in het volledige bedrijf. Meer bottom up in plaats van top down dus.”

Partnership als drijfveer

“We zouden het graag willen, maar het is niet altijd mogelijk om alle software in te zetten op de Belgische markt. Er zijn enkele Amerikaanse tools die geweldig goed werken, maar de Belgische arbeidsmarkt is nu eenmaal minder flexibel opgebouwd, hierdoor zijn sommige van die tools niet bruikbaar bij ons. In zo’n geval is het een kwestie van afwachten tot het bedrijf de Oceaan oversteekt en ook in Europa neerstrijkt. Als we zien dat zoiets gebeurt dan willen we altijd meteen aan de tafel zitten met zo’n partij. Hoe sneller een goed partnership opgestart kan worden, hoe leuker. Na implementatie van een specifieke tool hebben we al snel 10 tickets lopen om toch wat aanpassingen door te voeren. Zodat de tool optimaal is afgestemd op onze manier van werken. Een goed partnership is hierbij zo belangrijk. We hebben dan ook al beslist om de samenwerking met sommige leveranciers stop te zetten wanneer dit niet helemaal naar onze verwachtingen verliep. Maar over het algemeen staan de meeste leveranciers er voor open om vroeg in het proces samen aan tafel te gaan zitten.”

“Zelf je hele bedrijfsstructuur bekijken en omgooien is leuk, maar je hebt iemand extern nodig die je echt durft te challengen.”

Implementatiepartner om het proces te begeleiden

“Als je zo’n proces start zoals wij in 2017 hebben gedaan, durf dan een implementatiepartner onder de arm te nemen. Zoek naar een partij die ook tegengas durft te geven. Zelf je hele bedrijfsstructuur bekijken en omgooien is leuk, maar je hebt iemand extern nodig die je echt durft te challengen. Jouw of hun mening is daarbij niet juist of fout, maar het dwingt je om echt out of the box te denken en je eigen persoonlijke bias over een bepaald proces te herstellen.”